Presse

Pressekontakt
Louise Faber
VisitRoskilde

Mail: louise@visitroskilde.dk
Telefon: +45 53440114

 

Pressemeddelelse, oktober 2017

Sjællænderne har fået smag for RO:KOST

Når VisitRoskilde for fjerde gang blænder op for årets RO:KOST Madfestival, så er det langt fra kun lokale, der sætter sig til rette ved tallerkenerne. For Roskildes madfestival trækker gæster til byen fra over 50 postnumre fra hele Sjælland – og det er i høj grad muligheden for at smage på lokale råvarer, der har fået foreløbigt knap 5000 gæster til at sætte kurs mod Roskilde i uge 41.

RO:KOST er blevet en tilbagevendende madtradition – og ikke kun for roskildenserne. Gæstelisten viser nemlig tydeligt, at RO:KOST Madfestival er blevet noget man kører efter fra både København og det øvrige Sjælland. Og det er smagen af det lokale som trækker: Hele 64% af de adspurgte RO:KOST gæster svarer, at det er muligheden for lokale smagsoplevelser, som har været udslagsgivende for køb af billet.

’Vi har fra starten troet på, at historien om de lokalt producerede råvarer var så stærk, at det kunne trække gæster til Roskilde fra en større geografi. Heldigvis har vores lokale restauranter og råvareproducenter bakket op om ideen om en lokal madfestival, og med knap 5000 solgte billetter på kun tre år, så kan vi konkludere, at gæsterne er vilde med ’smagen af Roskilde’’ fortæller vicedirektør i VisitRoskilde Mette Holmgren.

RO:KOST gæsterne kan i år få fingrene i jorden

Mange RO:KOST gæster har ønsket flere oplevelser i forbindelse med madfestivalen, og derfor får RO:KOST i år en ’lillebror’. En række spændende optaktsarrangementer giver nemlig mulighed for at komme med kokke og producenter bag kulissen og selv få fingrene i den lokale muld.

Programmet byder eks. på besøg hos det økologiske og biodynamiske landbrug Kiselgården, hvor ejerne, Ask og Amy, viser rundt i marken. Efterfølgende giver chefkok Peter Møller fra Moehr inspiration til at bruge de lokale grøntsager i madlavningen og man får naturligvis også lov til at smage på nogle af Ask og Amys produkter. Du kan også komme på smagstur hos Herslev Bryghus eller invitere kæresten med på madkursus hos Grundsmag, hvor du kan pimpe grøntsager og bage brød med masser af lokale råvarer.

’Der er ingen tvivl om, at vores gæster vil få en helt anden madoplevelse under årets RO:KOST, hvis de forinden har været på gårdbesøg hos producenten, der har leveret råvarer til menuen.

Derfor synes vi det har været et naturligt skridt at udvide årets madfestival og vi håber, at rigtig mange vil trække i gummistøvler og forklæder og give sig selv den ekstra oplevelse’ afslutter Mette Holmgren.

 

Pressemeddelelse, september 2016

RO:KOST MADFESTIVAL 2016 – Lokale smagsoplevelser lokker nærturister til Roskilde

VisitRoskilde gentager i uge 41 for tredje år i træk madfestivalen RO:KOST i samarbejde med byens bedste restauranter og lokale fødevareproducenter og sætter således endnu et solidt skridt på vejen mod at skabe kærlighed, nærhed og ærlighed i de madoplevelser borgere og nærturister kan få sig i Roskilde. RO:KOST går ud på at skabe en velsmagende 2-retters menu med brug af lokale råvarer til en fast pris på 250 DKK. RO:KOST Madfestival 2016 har fået vokseværk, og har nu hele 13 Restauranter med og flere billetter til salg end nogensinde før.

Det bedste fra det lokale spisekammer

RO:KOST går ud på at skabe en velsmagende 2-retters menu med brug af lokale råvarer til en fast pris på 250 DKK. Kravet til de deltagende restauranter er, at mindst 5 ingredienser i menuen er fra rå-og fødevareproducenter i nærområdet. Da Roskilde og omegn efterhånden har fået ry for at være et bugnende spisekammer, er de 13 deltagende RO:KOST restauranter medvirkende til, at råvarerne kommer fra jord til bord, og borgere i Roskilde og omegn får smag for det nære. VisitRoskilde ønsker med RO:KOST Madfestival at styrke det lokale samarbejde spisestederne imellem og deres samarbejde med fødevareproducenter i og udenfor Roskildes kommunegrænser. RO:KOST menuen består af to retter, som afspejler stilen hos den enkelte restaurant. Dermed bliver der helhed i RO:KOST- og restaurantoplevelsen.

Flere kan smage og prøve nyt:

Det betyder også, at restauranterne er en stor del af den fortælling, der ligger bag deres retter og valg af råvarer til de spisende gæster. RO:KOST Madfestival handler til dels om producent og spisested og dels om formidlingen til middags-gæsterne. RO:KOST er skabt med et ønske om at få flere borgere til at smage på lokale råvarer, handle lokalt og tænkte lokalt. Initiativer som madfestivalen RO:KOST har vist sig fra de to forrige år, at være vejen frem. Flere gæster har i VisitRoskildes tilfredshedsundersøgelse fra 2015 givet til kende, at det er blevet en tradition at besøge Roskildes unikke spisesteder under RO:KOST, spisesteder de normalt ikke ville have besøgt.

RO:KOST har fået vokseværk

RO:KOST Madfestival 2016 har fået vokseværk, og vi er glade for at kunne præsentere 13 deltagende restauranter! De 13 deltagende restauranter er: Comwell Roskilde, Florentz Café & Brasserie, Herthadalen, Restaurant Mumm, Pipers Hus, Raadhuskælderen, Svogerslev Kro, Restaurant Upstairs, Restaurant Vigen, og de nye drenge i klassen; Café Knarr, Restaurant Moehr, Store Børs og WHY Food & Cocktails. Restauranterne er i fuld gang med at skræddersy en særlig RO:KOST-menu, som vi i år afslører ugen (uge 37) op til at billetsalget går i gang.

 

Pressemeddelelse, den 14. september 2015

RO:KOST Madfestival: så starter billetsalget

I hele uge 41 afholdes Roskildes nye madfestival, RO:KOST, som sætter fokus på Roskilde gode madoplevelser og lokalt producerede fødevarer. Den 17. september starter billetsalget.

I uge 41 inviterer nogle af Roskildes bedste restauranter indenfor til en skræddersyet 2-retters menu (inkl. velkomstdrink og appetitvækker) med minimum 5 lokalt producerede fødevarer til en skarp pris på 250 kr.

VisitRoskilde er arrangørerne bag madfestivalen, som blev afholdt første gang i 2014 på en opfordring fra den lokale mjød-producent, Karin Sloth. I 2014 var opbakningen stor fra både restauranter og lokale fødevareproducenter og ikke mindst fra byens borgere og gæster med 1100 solgte billetter.

Den 17. september 2015 skydes billetsalget til dette års RO:KOST Madfestival i gang. VisitRoskilde forventer et flot billetsalg igen i år: ”Vi har allerede modtaget forespørgsler fra mange af restaurantgæsterne fra sidste år, som gerne vil vide, hvornår og hvordan de kan sikre sig en billet til RO:KOST Madfestival 2015. Der er ingen tvivl om, at RO:KOST Madfestival er kommet for at blive”, udtaler Marie Meldgaard, projektleder, VisitRoskilde.

RO:KOST Madfestivals overordnede formål er, at Roskilde i højere grad bliver kendt som en attraktiv maddestination med både rigtig gode restauranter og unikke og lokale fødevareprodukter. Herunder ønsker VisitRoskilde at fremme det lokale erhverv og skabe et øget samarbejde mellem Roskildes restauranter og lokale fødevareproducenter.

RO:KOST Madfestival er udviklet og arrangeret af VisitRoskilde med støtte fra Roskilde Kommune. Læs meget mere om madfestivalen og køb billetter på www.rokost.dk

Med venlig hilsen

VisitRoskilde

 

Pressemeddelelse, november 2014

Roskildes nye madfestival blev en stor succes

Hele uge 45 kunne madinteresserede under Roskildes nye madfestival, RO:KOST, besøge udvalgte restauranter i og omkring Roskilde og få en skræddersyet menu med lokalt producerede kvalitetsråvarer. Madfestivalen har skabt grobund for nye samarbejder mellem byens restauranter og områdets lokale producenter. Med over 1000 solgte billetter til RO:KOST er det samtidig blevet slået fast, at Roskilde har masser at byde på, når det kommer til kulinariske oplevelser.

Under madfestivalen RO:KOST inviterede et udvalg af Roskildeområdets bedste restauranter i sidste uge borgere og turister i Roskilde indenfor til en 2-retters menu med minimum tre lokalproducerede kvalitetsråvarer til en fast pris på 250 kr. VisitRoskilde står sammen med den lokale ildsjæl, Karin Sloth, som initiativtagere til madfestivalen. Karin Sloth driver den økologiske gård, Snoremark, i Tågerup nord for Roskilde, hvor hun brygger Snoremark Æblemjød.

Stor opbakning fra byens borgere og turister

Det er første år, at RO:KOST afholdes, og med over 1000 solgte billetter har byens borgere og turister taget imod madfestivalen med åbne arme. VisitRoskilde vurderer også RO:KOST til at være en klar succes. Turistorganisationens direktør, Jens Müller, udtaler: ”RO:KOST madfestival har overgået mine i forvejen høje forventninger. Vi ønskede at sætte fokus på Roskilde som en attraktiv maddestination, og med det opnåede billetsalg kan vi konstatere, at budskabet er nået bredt ud. Vi har skabt øget synlighed omkring Roskildes mange kvalitetsrestauranter og de mange unikke, lokalt producerede råvarer. ”

De deltagende restauranter er også meget positive ovenpå madfestivalens første år: ”Jeg er MEGET begejstret for konceptet og resultatet. For os har det været en fantastisk succes! Stemningen var høj, og mange nye gæster fik set vores lille sted i parken”, udtaler restauratør, Peer Seipelt, fra Piper’s Hus.

Et styrket samarbejde mellem Roskildeområdets aktører

Med et fokus på lokalt producerede råvarer har tanken bag RO:KOST madfestival også været at styrke samarbejdet mellem Roskildeområdets restauranter og lokale producenter. Som opstart til madfestivalen afholdte VisiRoskilde RO:KOST Food Fair, hvor restauranter og producenter kunne møde hinanden, og hvor restauranternes kokke fik mulighed for at dufte, smage, røre og se de forskellige kvalitetsråvarer og blive inspireret til menuer med et lokalt islæt.

Hanne Gundersen fra det økologiske landbrug, Svanholm, var med som lokal producent på RO:KOST Food Fair. Flere af de deltagende restauranter henvendte sig efterfølgende til Svanholm med bestillinger på økologiske grøntsager. Hanne Gundersen udtaler: ”Vi har gennem RO:KOST fået direkte kontakt til nogle potentielle kunder, og vi har helt klart oplevet en stigende efterspørgsel på vores grøntsager i forbindelse med madfestivalen. Nu håber vi selvfølgelig, at restauratørerne fremover også vil tænke på os, når de skal indkøbe råvarer til deres restaurant.”

VisitRoskilde planlægger at gentage RO:KOST madfestival i 2015 på baggrund af den store opbakning, som madfestivalen har oplevet det første år.

 

 

Pressemeddelelse, oktober 2014

Roskildes restauranter hylder de lokale producenter

Under Roskildes nye madfestival, RO:KOST, sætter nogle af byens bedste restauranter nu fokus på de mange kvalitetsråvarer, der bliver dyrket lokalt. RO:KOST madfestival tilbyder madinteresserede en skræddersyet lokal menu på udvalgte restauranter i hele uge 45.

RO:KOST er Roskildes nye madfestival med et enkelt koncept: I hele uge 45 tilbyder nogle af de bedste restauranter i og omkring Roskilde en 2-retters menu inkl. kaffe og lidt sødt med minimum tre lokalproducerede kvalitetsråvarer til en fast pris på 250 kr.

Det er første gang, at RO:KOST madfestival afholdes, og der er stor opbakning til arrangementet fra både lokale fødevareproducenter og restauranter.

VisitRoskilde står sammen med den lokale ildsjæl, Karin Sloth, som initiativtagere til madfestivalen. Karin Sloth driver den økologiske gård, Snoremark, i Tågerup nord for Roskilde, hvor hun sammen med sin mand, Thomas Bredholt, brygger Snoremark Æblemjød – som i 2011 blev kåret som Danmarks bedste mjød.

Fokus på Roskildes lokale spisekammer

Karin Sloth fik ideen til RO:KOST i forbindelse med, at hun var ude og aflevere sin æblemjød hos én af Roskildes restauranter: ”Her talte jeg med en af vores gode kokke i Roskilde, og det gik op for mig, at mange af køkkencheferne og kokkene ikke kender de mange fødevareproducenter, der er i lokalområdet. Derfor gik jeg til VisitRoskilde og præsenterede ideen om en ny madfestival i Roskilde – og de greb heldigvis ideen med det samme”, siger Karin Sloth.

I forbindelse med RO:KOST madfestival har VisitRoskilde arrangeret RO:KOST Food Fair, som blev afholdt på Café Knarr i starten af oktober. Til RO:KOST Food Fair fik de deltagende restauranter mulighed for at møde de lokale producenter, dufte, smage, røre og se de forskellige kvalitetsråvarer og blive inspireret til menuer med et lokalt islæt.

Roskilde skal på landkortet som mad-destination

Hos VisitRoskilde har man taget imod ideen om en lokal madfestival med åbne arme. RO:KOST passer godt ind i turistorganisationens vision om at synliggøre Roskilde som en destination fyldt med gode mad- og naturoplevelser.

VisitRoskildes direktør, Jens Müller, udtaler: ”For mig har RO:KOST projektet to mål. Helt overordnet, at Roskilde i højere grad bliver kendt som en by fyldt med unikke og gode madoplevelser, men også at folk i og omkring Roskilde bliver opmærksomme på de mange kvalitetsråvarer, der bliver produceret og dyrket i den fantastiske natur, der findes i og omkring Roskilde. ”

Hos VisitRoskilde tror man, at borgerne i Roskilde vil tage godt imod arrangementet: ”Vi ved, at der er en stigende efterspørgsel efter lokale varer, og at rigtig mange gerne vil støtte deres lokalsamfund. RO:KOST madfestival er netop en rigtig god mulighed for at hylde de mange lokale producenter omkring Roskilde og støtte Roskildes mange kvalitetsrestauranter. Man behøver faktisk ikke tage helt til København for at spise på gourmetrestaurant ”, udtaler Jens Müller.